pátek 16. září 2016

Procházka s mamutem nejen pro Brňáky



Chvíli jsem uvažovala, jestli mám knihu Na procházce s mamutem dětem koupit. Ona to totiž kniha pro děti moc není, i když ji Větrné mlýny vydaly v dětské edici Větráček, a jako dětská je obecně prezentovaná. Jde spíš o trochu infantilní strandoknihu pro dospělé brněnské patrioty, kteří mají v lásce mamuty a místní kulturně-literární scénu. A tak jsem si ji koupila pro sebe, a to i přesto, že už v Brně nebydlím.



Kniha je trochu seriózní, ale taky trochu dada. Podobné výstřelky mě zajímají, i přesto, že literárně nemusí jít o vybroušené drahokamy. Líbí se mi, že si za nimi dokážu představit konkrétní lidi, kteří se při tvorbě knihy jistě bavili, pravděpodobně dost popili, ale hlavně, vzdali hold Brnu, které všichni svorně milují. 




Mamutí ódu přivedli na svět otcové větráci, podpořeni svými přáteli a známými, většími či menšími literáty druhu poetického, prozaistického i žurnalistického. Celá řada mamutích autorů se literárně zrodila v již neexistujícím nakladatelství Petrov a předpokládám, že většina pravidelně zasedá ke stolkům kultovní brněnské hospodokavárny Švanda v Alfapasáži. 



Najdeme zde jak původní básně napsané právě pro tuto publikaci, tak básně, které už existovaly před vznikem knihy. Třeba Žáček a Vodňanský se na procházku s mamutem vydali asi jen kvůli puncu poezie, ale jejich básně, i oni sami, jsou v knize tak trochu cizorodou naplaveninou, alespoň z mého pohledu.  


A ilustrace, ty nemohly být od nikoho jiného, než od Tomáše Přidala. Ať si říká, kdo chce, co chce, mě Přidal prostě baví – ten mamutový i jiný.

Takže, milovníci všeho mamutího, směle se vydejte na procházku. 

Co se mi líbí na knize Na procházce s mamutem:
  • Nadsázka. Už samotný nápad udělat mamutí sbírku je nadsázkou. Obsah i ilustrace potvrzují, že se to povedlo. Tohle vás prostě nemůže nepobavit.
  • Kniha je moc hezky udělaná, vázaná v pevné vazbě, tištěná na kvalitním papíře, barevně jednotná.

Název: Na procházce s mamutem
Uspořádali: Norbert Holub a Petr Hostrhun
Ilustrace: Tomáš Přidal
Rok vydání: 2012
Vydavatel: Větrné mlýny
ISBN: 978-80-7443-001-5


Žádné komentáře:

Okomentovat