pondělí 26. září 2016

Pro trpaslíky Mililitr a pro mě rovnou Litr




O víkendu se mi podařil skvělý kousek. Dala jsem 2 LITR, knižní veletrh autorských a uměleckých publikací. Vzhledem k tomu, že cestování s dvojčaty na kulturní akce zatím není úplně snadné, gratuluji si, že tohle klaplo.

Jeli jsme navštívit kamarádku do Olomouce. V rámci odpolední procházky jsme zanechaly muže s dětmi v parku a odskočily si na Wurmovku. 

Litr je, co do rozlohy, spíš malotrhem. Celé výstavní prostory se vejdou do freskového sálu a přilehlých chodeb kulturního centra W7. Co se na ten malý prostor vměstnalo, však rozhodně stojí za to; v mnoha případech dokonce nenajde tuto unikátní tvorbu nikde jinde. 

Na improvizovaných prodejních pultících se vrší hromádky pokladů. Prodejci i samotní tvůrci se usmívají, čtou si, povídají si mezi sebou i s návštěvníky. Kasírují ty, kteří neodolají ručně vázaným knihám, grafickým listům, úžasným tahacímpanákům ateliéru NaPOLI, neotřelým přáním ke svatbě od Blaho-přání, časopisům, skicákům a látkovým kapsičkám. Prezentuje se tu i nakladatelství dětské knihy Meandr, o kousek dál vidím známé tituly od Běžílišky a Labyrintu. Skláním se u stolku s lampičkou nakladatelství Bylo nebylo. „Měla jsem si vybrat víc peněz,“ sakruju. „A já jsem si tolik vybrat neměla!“ lomí rukama paní vedle mě. 

Přítmí freskového sálu člověka pohltí, jakoby se propadl do jiného světa. Do světa alternativních proudů, umělců a designérů, ilustrátorů a studentů výtvarných oborů, kteří chtějí svůj kumšt dělat trochu jinak, než mainstreem. Je to pro mě jako návrat o několik desítek let zpátky, když jsem v Olomouci chodila do školy, podobnými akcemi jsem žila, a kdy tyhle vrzající dřevěné schody nevedly do komunitního centra W7, ale na Katedru sociologie.  

Prodejním veletrhem na Wurmovce to ale nekončí. Přidružené akce se rozlezly mnohem dál. Kromě autorských prezentací, koncertů, workshopů pro dospělé a PechaKucha večera, je poměrně velká část programu věnovaná dětem v rámci tak zvaného Mililitru. První kroky k animaci pomocí flipbooku, koláže, komiksové bubliny, vlastní výroba knih… závistivě pročítám program mililitřích workshopů

Letos šlo o druhý ročník Litru. Na ten příští půjdu zase. A napřesrok už budou trpaslíci natolik akceschopní, že bude možné je nechat zapatlat se od barev v rámci některého z workshopů. Píšu si do kalendáře a nemůžu se dočkat!

PS: Mé Litrové akvizice najdete v příštím blogu ;).


2 Litr

Příšeří freskového sálu

Přilehlé chodby prozářené odpoledním sluncem

Pavlač na Wurmovce



2 komentáře:

  1. To mohlo být úžasné, ta atmosféra z fotek!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to fakt moc prima, příští rok určitě doporučuji :). Třeba zas bude takový nádherný podzimní den :).

      Vymazat