sobota 10. září 2016

Leporelo, tak schválně, kdo tohle věděl?!




Za poslední rok jsem použila slovo leporelo víckrát, než za celých předešlých 37 let. To slovo samo o sobě se mi moc líbí. Vždycky mi připadalo exotické, ale až teď mě napadlo vyhledat jeho původ. Vytáhla jsem z police etymologický slovník a málem jsem spadla ze židle. 

Leporelo, vážení přátelé, pochází od Mozarta. Don Giovanni, ve stejnojmenné opeře, má sluhu jménem Leporello. Don Giovanni (jinak také Don Juan), známý proutník, si nepamatuje, kde si s kým… tohle… ehm…  zadováděl, a tak mu Leporello vede seznam obšťastněných dam. Ten seznam je dlouhý, předlouhý… poskládaný jako harmonika…  

Leporel máme doma fakt hodně, ale přísahám, že obsahují pouze ctnostné informace.

4 komentáře:

  1. To by mne nenapadlo hledat význam tohoto slova, koukám jak blázen:)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky moc za tuhle vychytanou informaci...už se těším, až budu po rodičovské "machrovat" před kolegyňkama v MŠ, co jsem se všechno dozvěděla o dětských knihách...
    Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky za zprávu, Pavli, pokusím se vyšpiónovat nějaké další literární pikantérie ;). Mějte se prima! Ať žije rodičovská dovolená! :) Petra

      Vymazat