pátek 2. listopadu 2018

Lejlo, přijď domů (Tabook 2018 potřetí)



Je to kniha o ztrátě a nalézání... nebo spíš o touze a úpěnlivém přání, aby ztracené bylo nalezené. Když jsem knihu otevřela poprvé, líbila se mi ta "přecpaná prázdnota" na každé stránce. Tak málo textu, tak hodně volného místa. A přesto kniha překypuje emocemi, příběh je bohatý svým poselstvím, nikoliv slovy. Při každém dalším čtení se příběh Lejly v mé hlavě větví a doplňuje.



Lejla není doma. A doma ji postrádají. Kde asi může být? Kdo ví... A co by ji mohlo přivést domů? Kdo ví... Zkusíme jí myšlenkou poslat kde co, jen abychom ji nalákali zpátky. Zpátky k nám. Zpátky domů. Lejlo, přijď domů je příběh tušeného - kde asi je naše drahá Lejla? Nevíme. A tak si to budeme představovat, protože nepřemýšlet o ní nedokážeme. Když nevíme, kde je a co dělá, netušíme, co by ji mohlo vrátit zpátky, a tak tápeme a říkáme si "Třeba se nemůže dostat přes rozvodněnou řeku, kdyby měla most, jistě by byla už dávno doma." A tak jí pošleme most. "Třeba trpí hlady." A tak jí pošleme maliny se šlehačkou.

Je to jedna z těch dětských knih, které je potřeba dlouze vstřebávat a vytvořit si příběh ve vlastní hlavě, představit si toho vypravěče, toho, který hledá Lejlu, nebo se vžít do jeho kůže a dumat spolu s ním, co by mohlo Lejlu vrátit domů. Pro malé děti to může být prostě jen příběh o zajímavé cestě (to mnohdy stačí), nebo příběh o strachu, který zažíváme, když dlouho nevíme, co se děje s našimi milovanými. Ale taky to může být příběh o tisícovce dalších věcí, pocitů a situací.

Bolest, kterou zažívá ten, který zoufale čeká na milovaného člověka, ta se musí zažít. Tabook se rozhodl mi připomenout takovou situaci a ztratil mi mého milovaného syna Fanouška. Sice jen na 15 minut, ale byla to čtvrthodina krušná. Hledala jsem ho já, táta, Eli a teta Evička z Hosta. Byl nalezen před barákem, jak tam v klidu stojí a se zájmem sleduje produkci veselého pouličního kytaristy. "Fando! Proč jsi odešel?!" "Pán kjásně hjaje na kytaju, mámo!" A bylo to.

Taky jsem celou dobu hledání usilovně přemýšlela, kde by mohl být a co by mi pomohlo ho najít. Svíral se mi žaludek a hlava třeštila. Hloupých 15 minut. Chudáci ti, co čekají na Lejlu.

Název: Lejlo, přijď domů
Autorka/ilustrátorka:  
Překlad ze švédštiny: Ondřej Buddeus
Nakladatelství: Baobab
Rok vydání: 2018

ISBN: 978-80-7515-083-7







3 komentáře:

  1. Ano, všechny autorčiny knihy jsou "přecpaně prázdné". A všechny jsou parádní. Tahle mě zatím minula. díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě strašně baví, když někdo umí dělat silné a přitom jednoduché knihy. Nádhera. Díky za komentář, mějte se prima! Petra

      Vymazat
  2. Přečtěte si a také kontaktujte Dr. Sunny, pokud potřebujete silné kouzlo lásky k vyřešení vašeho narušeného vztahu.
    Když jsem byla v šestém měsíci těhotenství se svým druhým dítětem, rozvedla jsem se s manželem. Od doby, kdy bylo počato naše první dítě, jsme se hádali a hádali nepřetržitě, ona už nemilovala žádnou lásku ani důvěru od něj, takže se se mnou rozvedl. A při všech těchto pokusech jsem se snažil získat všechny různé prostředky, jak ho získat zpět, také jsem vyzkoušel několik různých magických kol v mé zemi bydliště, ale žádný z nich mi Toma nemohl přivést zpět. Byl to jen doktor Sunny, který zaručil naléhavé seslání kouzel na 48 hodin a ujistil mě, že můj manžel bude znovu se mnou. Píšu vám, abych vám poděkoval a děkuji vám za dodržení vašich slibů a za použití vaší nadané a velké síly, abyste ho přivedli zpět domů. Byl jsem nadšený, když jsem věděl, že se specializujete na slučování Milenců. Děkuji vám, pane, že jste mi pomohl v nejhorších dobách mého života, že jsem byl tak velkým kouzelníkem a že mi dal kouzlo lásky, které mi přineslo tolik radosti z mého manželství. Můj manžel je zpět a slibuji, že mě už nikdy neopustí. Pokud pochybujete o jeho schopnostech, věřte mi. Měl bys mít šanci. Vyplácí se způsoby, které jste si ani nedokázali představit. Pokud jste právě teď silnější a potřebujete silné a naléhavé kouzlo lásky, abyste přivedli zpět své laskavé kontaktování Dr. Sunny, právě teď je jedinou odpovědí na obnovení vašeho rozbitého vztahu nebo manželství. drsunnydsolution1@gmail.com nebo Whatsapp ho na +2348082943805. Děkuji.

    OdpovědětVymazat