pondělí 31. července 2017

Podvodní svět Aleny Vostré... a Pepibubu



Jako dítě jsem milovala Alenu Vostrou. Ale tehdy jsem netušila, že miluju Alenu Vostrou. Milovala jsem chobotnici Krejzy, rybu Mařenku, Bubláčka Tarabku a strašidlo Pepibubu.

Vzpomněla jsem si na tuhle svou dávnou lásku v okamžiku, kdy jsem onehdy naladila v autě Rádio Junior a magický hlas Jiřiny Jiráskové zrovna četl z Kouzelné chobotnice Krejzy. Úplně jsem nadskočila nadšením a okamžitě jsem začala pátrat v paměti, kde můj výtisk této knihy skončil.



Asi někde hluboko, protože jsem ho nenašla. Zato jsem objevila v online antikvariátu novější vydání a za pár dní byla Krejzy doma. Jako dítě jsem měla sešitek z edice Ilustrované sešity (Panorama, sešit č. 106, 1985) s obrázky Evy Šedivé, teď mám doma knihu v pevné vazbě s ilustracemi Heleny Zmatlíkové (Artur, 2004).

Alena Vostrá psala o dění pod hladinou poměrně často. Kromě Krejzy vlastním a zbožňuju Bubláčka Tarabku, příhody kouzelné bytosti zvané "bubláček", která bydlí v rybníce, závodí s užovkami, poskytuje kartografické rady vodoměrkám a pomáhá žábě plést kouzelného kulicha, a Co mně ryba vyprávěla, příběh o klukovi Arnoštovi a mluvící rybičce Mařence. Takovou rybičku jsem vždy toužila objevit v akváriu holešovského zverimexu a nutila jsem svou babičku k opakovaným návštěvám toho ponurého, řasami pokrytého podniku.


Bubláček Tarabka a Co mně ryba vyprávěla taky, stejně jako Kouzelná chobotnice Krejzy, původně vyšli v sešitkovém vydání (č. 88, 1983 a 74, 1981). Pod pohádku Co mě ryba vyprávěla se podepsala autorčina kolegyně Eva Šmídová. Nikde jsem nedohledala, proč k tomu krycímu manévru tehdy došlo. Snad nesměl být jeden autor zastoupen v edici Ilustrované sešity dvakrát, kdo ví.

Do vodního světa se Alena Vostrá vydala i v básničkách pro mimina. Knihu s tvrdými deskami Pošli to dál (1979) jsem nedávno koupila na bazaru:

"Na dně tůně, sumec stůně, lovil rybku, chytil chřipku. Rak se škrábe v uchu: 'To je těžká nemoc, drž se, sumče, v suchu, ale zase ne moc.'"
Nebo:  
"Hráli si tři lachtani, přsli domů zcachtaní. Tlustý, tenčí i ten outlý, maminka je plácla ploutví: 'To nevíte děti moje, že si máte aspoň trošku, než vplujete do pokoje, otřít ocas o rohožku?'"

A na závěr... Sice nebydlí pod vodou, ale nedá mi nezmínit dokonalé, nezapomenutelné a hlavně žďabilní Pepibubu, nepovedené strašidlo. Kniha je beznadějně vyprodaná, ale pokud na ni někde v antikvariátě narazíte, rozhodně ji tam nenechejte.


Kouzelná chobotnice Krejzy

Kouzelná chobotnice Krejzy

Kouzelná chobotnice Krejzy
Kouzelná chobotnice Krejzy

Kouzelná chobotnice Krejzy

Kouzelná chobotnice Krejzy



Co mně ryba vyprávěla
Co mně ryba vyprávěla
Co mně ryba vyprávěla

Vodní bubláček Tarabka

Vodní bubláček Tarabka

Vodní bubláček Tarabka

Vodní bubláček Tarabka

Vodní bubláček Tarabka




Žádné komentáře:

Okomentovat