středa 3. srpna 2016

Ať žije lidová slovesnost, aneb Mistr sportu skáče z dortu








Jedním z důvodů, proč jsem tak posedlá dětskými knihami, jsou v poslední době se vynořující vzpomínky na dětství. Dlouho zapomenuté obrázky a příběhy, hračky a situace se díky mým dvojčatům vracejí z hlubin paměti jako kouzlem. 

Moje láska k dětským knihám vyšuměla někdy v průběhu základní školy, když se můj zájem posunul k literatuře s větším počtem stran a menším počtem obrázků. Byla u ledu docela dlouho, ale teď se vrátila s ohromující silou.
Celou tuhle dětsko-knižní renesanci způsobila kniha nová, paradoxně. Jmenuje se Mistr sportu skáče z dortu a jedná se o exkurz do dětské lidové tvořivosti. Knihu jsem objednala kvůli obrázku na přebalu, a když se mi dostala do ruky, myslela jsem, že umřu smíchy. Příval vzpomínek na doby dávno minulé byl najednou silnější, než kdy před tím.

 
Kdo si při listování nevzpomene ani na jednu z uvedených říkaček, musel strávit své dětství v hermeticky uzavřeném sklepě nebo na Marsu… ale předpokládám, že i na Mars se musela dostat rčení jako „Dobrý den, baba letí komínem!“ nebo „Jsi hezká, jak záchodová deska“.

Je skvělé, že tahle říkadla jsou nadčasová. Samozřejmě, každá generace něco přidá, a něco naopak upadne v zapomnění, ale takové „Za tebou, prase s kamerou!“ přežije celé věky a osloví i děti odkojené Minecraftem. 

Tuhle u nás byla švagrová a okukovala dětskou knihovničku. Mistr sportu skáče z dortu ji nadchl a okamžitě jej pořídila svému pětiletému synovi – z čistě pedagogických důvodů. On totiž Toníček nosil ze školky říkadla podstatně drsnějšího kalibru a rodičům vstávaly vlasy hrůzou na hlavě, když je zpěvavým hláskem učil svou tříletou sestru. Mistr sportu plíživě nahradil nevybraný slovník obou dětí.
 
Co mě baví na Mistr sportu skáče z dortu:
  • Všichni to známe a všichni se u toho pobavíme – dospělí i děti. Nadsázka je král.
  • Ilustrace parádní, bez nich by kniha neměla tolik šťávy.
  • Kapesní formát (nebo spíš batůžkový), takže možno brát s sebou do míst nudných a děti knihou obveselovat.  

Název: Mistr sportu skáče z dortu
Z lidového humoru vybral: Jan Nejedlý
Ilustrace: Jaromír Plachý
Vydal: Meandr (2014)
ISBN: 978-80-87596-43-2


2 komentáře:

  1. děkuji za ukázku této knížečky... v červenci jsem na ní narazila za výlohou jednoho knihkupectví v Litomyšli, kde jsme byli na svatbě (jinak jsme z Tábora) a mrzelo mě, že nemám čas dojít nahléhnout... asi bude další na našem seznamu knižních přání (a taky až trochu dorosteme...) ergoMáma

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je opravdu vtipná, určitě neprohloupíte :). Zdravím do Tábora a závidím literární festival Tabook. Doufám, že se mi tam letos podaří vypravit, ale nevím nevím, jak to bude, hlavně kvůli s D1... jsem z Kopřivnice a to je do Vašich končin celkem štreka. :)

      Vymazat