pondělí 4. července 2016

Časopis Raketa



blogu o festivalu Baldur jsem zmiňovala dětský časopis Raketa. Konečně ho držím v ruce! Chytila jsem se jako vosa na med a koupila jsem na zkoušku tři starší čísla pro větší děti (Brouci & spol., Náladové číslo, Mláďata) a dvě pro mrňata (Sešit pro nejmenší a Olympijský sešit). 




Abych ukojila nutkavou touhu zakoupit Raketu a zároveň, abych si vnitřně omluvila další nákup literatury, na kterou jsou naše dvojčata ještě opravdu malá, vymyslela jsem plán. Nebudu riskovat, že mi vyprodají ta nejpikantnější čísla, objednám je hned, pokochám se, a pak je věnuji, společně s celoročním předplatným, synovci k Vánocům. Obelhala jsem se věru skvostně. Raketu jsem objednala s povzneseným pocitem, že už v červnu pokládám základní kámen vánočním nákupům.



Jakmile jsem ale Raketu vybalila, bylo po předsevzetí. Byla jsem nucená kajícně přiznat sama sobě, že jsem časopis nehodlala nikomu věnovat, už když jsem jej házela do virtuálního košíku, a tím méně ve chvíli, kdy jsem ho vytáhla z obálky a viděla, jak je krásný. Zařadím ho do knihovničky na vyšší polici ke knihám pro starší a on tam na dvojčata počká. Tondovi objednám další várku, aby nepřišel zkrátka.



Rozhodování, zda se mi nějaké literární dílo pro děti líbí, nebo ne je snadné. Mrknu na to a v hlavě si odškrtám svůj cenzorský seznam:

  1. Kvalita jazyka.  Hrubka občas ujede každému, ale nakladatelství mají editory a těm by proklouznout neměla. Jde-li o překlad, mělo by to být poznat jen podle cizokrajných jmen a odlišných reálií, nikoliv podle krkolomných obratů a nečeského slovosledu.
  2. Faktická správnost. Dětská literatura je hravá a opentlená nadsázkou, popichuje naši fantazii a snění. Přestože je to fyzikálně nemožné, mám ráda, když se sloni občas projedou metrem a čarodějnice sviští atmosférou na košťatech. Pokud se ale kniha prezentuje, jako populárně naučná příručka, nesmí se v ní vyskytovat sršeň obecný.
  3. Výtvarná stránka. Co se líbí a bude líbit mým dětem, to čert ví, takže zatím vybírám podle toho, co se líbí mně – originalita a vtip… a taky mě ilustrace musejí tak nějak chytit za srdce a za oko. 

Raketa skórovala vysoko ve všech třech kategoriích. Pokud vám moje fotografie nestačí, můžete si celou Raketu prolistovat na Youtube, nebo rovnou objednat v nakladatelství Labyrint

Dvoustrana o tom, proč někomu občas bouchnou saze.

V každé Raketě jsou i tipy na skvělé dětské čtení.

Obálka čísla o mláďatech. Paráda.

Celá pasáž o tom, jak jsme přišli na svět je skvělá.

V každém čísle je několik komixů, doktor Racek mě baví!


Tohle si nalepím na zrcadlo...

Jak to mají jinde...

Uprostřed časopisu jsou na pevném papíře krásné skládanky.

Aktuální číslo Rakety pro mrňouse o Riu.

Žádné komentáře:

Okomentovat