pondělí 9. července 2018

Katka Krátkozraká aneb ať žijí brýle!



Někdy náhodou objevím knihu, která mě kdo ví proč zaujme. Docela se mi líbí, nevím přesně, co od ní čekat a říkám si: "No nic, když tak to pošlu dál." A pak mě to smete a já svazek zařazuji do police v oddělení "tohle ani nikomu nepučim". A přesně to se mi stalo s Katkou Krátkozrakou autorů Patricka Modiano a Jean-Jacquese Sempé.



Není to ani tak příběh o holčičce, která žije s tatínkem v Paříži a chodí do baletu, ani to není jen příběh jejího otce, který vede šmelinou zavánějící podnik, kde si člověk může koupit třeba řadu sedadel z havarovaného letadla, dokonce to ani není příběh o americké mamince, která se odstěhuje z Evropy do New Yorku, aby mohla tančit. Je to příběh o brýlích. O tom, že když si člověk občas brýle sundá, může se lépe soustředit na své vnitřní pocity, na to, co právě dělá, může odstřihnout ten rozmazaný svět kolem sebe, včetně protivného pana Kapouna, který se mu snaží recitovat vlastní lyrickou poezii nebo zkoumavě zjišťuje, jaké měl člověk ten den výsledky ve škole.

"Obrysy lidí i věcí se rozostřily, všechno vypadalo rozmazaně, dokonce i zvuky se zdály být tlumenější. Když jsem se na svět dívala bez brýlí, přestal být drsný, působil jemně a nadýchaně, jako bych si položila tvář na veliký polštář, až mě to nakonec ukolébalo ke spánku.
'Co jsi tak zasněná, Katko?' ptal se táta. 'Měla by sis vzít brýle.'

Poslechla jsem a všechno hned zase zhrublo a nabylo obvykle přesných tvarů. S brýlemi jsem viděla svět takový, jaký je. Už jsem nemohla snít."

Je to příběh z kategorie "jen tak". Je to pohlazení duše. Je to lehké, je to poetické, dobře se to čte, do ničeho vás to nenutí, jen si to tak plyne a ovíjí vás to pentlí vtipných bonmotů a komických (občas tragikomických) situací, až se přistihnete, že se vám při tom čtení jedním dechem objevil na tváři pobavený, uvolněný úsměv.

Ať žijí brýle. Sundejme si je občas.

A poslední douška - autoři: Autor textu je nositelem Nobelovy ceny za literaturu. Autor ilustrací je otcem našeho milovaného Mikuláše (Výstava Sempého ve Villa Pellé v Praze byla prodloužena do 19. 8. 2018!). To je prostě sázka na jistotu.

Název: Katka Krátkozraká
Autor: Patrik Modiano
Ilustrace: Jean-Jacques Sempé
Rok vydání: 2017
Vydavatel: Albatros
ISBN: 978-80-00-04847-5








3 komentáře:

  1. Díky za inspiraci, vypadá to moc dobře. Určitě zkusíme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se líbí :). Je opravdu moc hezká a vtipná. :) Mějte se krásně, Jíťo!
      Petra

      Vymazat
  2. I já moc děkuji! Konečně mám tip na dárek :).

    OdpovědětVymazat