středa 21. února 2018

5 złotych - ať žijí obrázkové knihy!




Asi jsem se zamilovala. Do Korejců. Ale nemůže za to Olympiáda. Poetika dětských obrázkových knih beze slov, jakou je 5 Zlotych se mi zadírá pod kůži čím dál tím víc.

Mluvím teď o knihách s jednoduchým (ale zároveň hlubokým) příběhem vyprávěným podmanivými ilustracemi. Tu a tam se občas objeví pár vět, ale spíš na doplnění či upřesnění... bez ilustrací by nedávaly smysl. Mluvím o knihách, v nichž většinou vystupuje jen několik málo postav. O knihách, které si pamatujeme spíš jako obrazy, než jako literaturu. O knihách, které rozvíjejí dětskou fantazii a dovolují dětem cítit se jako opravdoví čtenáři.

5 zlotych jsem si koupila u Dlouhé punčochy, protože se mi líbil výraz toho kluka na obálce; kluka, který najde pod divanem minci a celou knihu stráví dumáním nad tím, jak s pokladem naložit. A taky proto, že obrázkové knihy u nás doma teď frčí. 

Kniha se mi líbila s každým „čtením“ víc a víc, tak jsem se začala pídit po tom, co dalšího tito korejští autoři dali světu. A s překvapením jsem zjistila, že vyslídit jejich stopy je mnohem těžší, než by si člověk myslel. Asi by to bylo snazší, kdybych uměla korejsky, ale takhle jsem se musela spokojit s krátkým profilem na stránce polského vydavatelství Dwie Siostry, které za vydáním knihy 5 Zlotych stojí.

Z knihy La couleur du secret

Autory jsou manželé Jae-hyuk Cha a Eun-young Choi. Oba mají za sebou práci v grafickém studiu a oba se začali věnovat dětským knihám po narození vlastního potomstva. V posledních pár letech se objevili i na mezinárodním knižním festivalu v Boloni. Kromě 5 zlotych společně vytvořili i knihy "La couleur du secret", "Mute" a "The Talkative Moon" (YouTube video: The Talkative Moon). Podle těch střípků, které se mi podařilo vyčmuchat, vypadají všechny úžasně. Bohužel, žádnou z nich není snadné sehnat. 5 zlotych u nás dostaneme právě u zmiňované Dlouhé punčochy (ZDE), ale třeba na stránkách veleknihkupectví Book Depository je titul chybně přiřazen portugalské autorce Catarině Sobral! 

A tak si tady lačně listuji příběhem malého kluka s penízkem v ruce a doufám, že se i ostatní tituly jednou dostanou až ke mně.
Název: 5 złotych
Autoři: Jae-hyuk Cha a Eun-young Choi

Rok vydání: 2017
Vydavatel: Dwie Siostry
ISBN: 978-83-65341-26-6












 

Žádné komentáře:

Okomentovat