středa 26. dubna 2017

Éva Janikovszky a knihy o mně




Knihu Už zase já maďarských autorů Éva Janikovszky (1926 - 2003) a László Réber (1920 - 2001) jsem koupila na inzerát jen tak mimochodem při nákupu jiné knihy. Snad proto, že obrázek na přebalu vypadal zábavně, snad proto, že toho bohužel nevím moc o maďarské literatuře pro děti a byla jsem zvědavá.

 
A byl to jackpot. Kniha z roku 1978 (v češtině 1985) mě úplně dostala. Tak trochu jsem doufala, že název naznačuje, že jde o pokračování nějaké již existující knihy a nemýlila jsem se! 

V češtině bohužel vyšly jen tři knihy z této série. Kromě Už zase já, kterou někde na bazaru bez problémů seženete, se dá běžně koupit, Kdybych já byl dospělý – vydal ji Portál v roce 2015, a pak ještě Mně se vždycky musí něco stát, která sice vyšla česky už v roce 1976, ale i ta je v antikvariátech pořád k sehnání. Pořídila jsem si je všechny tři, a kdyby náhodou nebavily moje děti, mám je pro své vlastní potěšení v pošmourných dnech, kdy člověk potřebuje zlepšit náladu.
První z téhle dlouhé řady neuvěřitelně jednoduchých, ale neuvěřitelně vtipných příběhů o vztazích dětí a dospělých, v nichž se poznáme všichni - ať už v pozici dítěte, nebo dospělého - vyšla v roce 1957. Autorka v té době publikovala jako Éva Kispál

Je to tak trochu komiks a tak trochu bohatě ilustrovaný příběh. Nedá se říct, zda je lepší text, či obrázky. Évě Janikovszky stačí pár slov, László Réberovi stačí prostá linka. Dohromady je to dokonalé.

Ani by mi nevadilo, kdyby se v českém překladu objevila nějaká další pokračování. Kupříkladu v angličtině vyšly následující tituly... všechny vypadají lákavě: Answer Nicely Whan You're Asked (Odpovídej slušně, když se tě někdo na něco zeptá), Just Who Does This Child Take After? (Po kom to dítě je?), Great! (Paráda!), It Was Like This... (To vám bylo takhle...), Did You Know, Too? (A věděl jsi, že...?), Nursery School, Here I Come (Hurá do školky!), At School At Last (Konečně ve škole). 
 
Éva Janikovszky postupně napsala celkem 32 knihy, které byly přeložené do 35 jazyků. Stala se mezinárodně uznávanou osobností, která kromě psaní dětských knih publikovala v celé řadě novin a časopisů, objevovala se pravidelně v televizi a psala filmové scénáře. Cestu do sdělovacích prostředků měla umetenou svou rudou průkazkou aktivního člena komunistické strany, ale nutno přiznat, že se její politické smýšlení v dětských knihách, naštěstí neodrazilo ani za mák. 

Název: Mně se vždycky musí něco stát
Autoři:
Eva Janikovszka
Ilustrace: László Réber
Rok vydání: 1976
Vydavatel: Albatros

ISBN: 13-756-76

Název: Kdybych já byl dospělý
Autoři:
Eva Janikovszka
Ilustrace: László Réber
Rok vydání: 2015
Vydavatel: Portál

ISBN: 978-80-262-0788-7

Název: Už zase já
Autoři:
Eva Janikovszka
Ilustrace: László Réber
Rok vydání: 1985
Vydavatel: Albatros

ISBN: 13-780-85











































4 komentáře:

  1. jee, závidím! my máme len Keby som bol dospelý a baví deti veľmi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to děti baví! Jsem fakt zvědavá, co z toho všeho, co baví mě, bude bavit i naše trpaslíky :D. Díky za komentář, mějte se prima! Petra

      Vymazat
  2. Knizka Mne sa vzdy musi nieco stat, je hlavnou hrdinkou mojho knizneho sveta z detstva. Este spolu s Detmi z Bullerbynu a s Lota sa stahuje (Lindgrenova). Neverila som vlastnym ociam, ked pred par rokmi vysla aj Kdybych ja byl dospely. Vsetky 3 knihy su vyborne, text aj obrazky nadherne, vtipne, a presne si to vystihla - "dohromady je to dokonale".
    Hoci ich teraz citaju uz moje deti, tak by som sa zblaznila od radosti, keby sa prelozili aj tie dalsie, ktore spominas.
    Tie knizky su taky moj poklad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Misa, bylo by to skvělé, kdyby jich bylo víc. Vždycky, když mi v knihovničce padne na tyhle knihy zrak, tak se potutelně usmívám - ty obrázky jsou prostě dokonalé. Závidím ti, že je znáš už tak dlouho, pro mě to byl vážně objev :). Měj se prima a držme pěsti, ať se do toho nakladatelského počinu někdo pustí :).
      Petra

      Vymazat