pondělí 10. srpna 2020

Prečítané leto (Flotsam, David Wiesner)


Loni jsem si v jednom zapadlém londýnském antikvariátě koupila knihu The Last Resort Davida Wiesnera. Byla docela drahá na to, že byla použitá a já jsem uvažovala, zda to nebyl omyl. Ale nebyl, ó právě naopak! Jednak knihu miluju já, ale zároveň nadchla i děti. A tak jsem se rozhodla, že by do naší knihovničky měla přibýt další Wiesnerova kniha. On je totiž tenhle ilustrátor opravdu moc šikovný - už má doma nad postelí 3 Caldecott medaile a dokonce jednu nominaci na cenu Hanse Christiana Andersena, takového literárního oskara žánru knih pro děti

 

Kniha, kterou jsem se zatajeným dechem očekávala v poště velmi dlouho, neb z Británie putovala koronavirovým údolím stínů více než 3 měsíce, se jmenuje Flotsam. Moc nevím, jak to přeložit jedním slovem, tento anglický výraz totiž označuje věci nebo zboží ze ztroskotaných lodí, které vyplaví moře na břeh. Takže asi "vyplavenina". 

Je to kniha magická a báječně vtipná, výtvarně dokonalá. Příběh, ač beze slov, je plný, napínavý a chytře vystavěný, i přesto však snadno pochopitelný pro čtyřletého a atraktivní i pro dospělého čtenáře. Krásný picture book k dlouhým rozpravám i k samostatnému "čtení". 

A o čem to teda je? Kluk najde na pláži starý foťák. Něco jako podvodní Flexaret. Nechá vyvolat film, který v něm je a nevěří vlastním očím. A vy taky budete mrkat, až ty "fotky" uvidíte. Jsou to momentky z podmořského života, které jsou trochu pohádka, trochu sci-fi, trochu kategorie "to by biolog čuměl!". A pak je tam jedna fotka, na níž je holčička, která drží fotku... a na té fotce, je další dítě, které drží fotku, a další... a je jich tam tolik, na té jedné fotce, že poslední kluk žádnou fotku nedrží a podle toho, co má na sobě, můžeme hádat, že žil v době, kdy byla fotografie vynalezena, tedy v první polovině 19. století. A tak ten náš hlavní hrdina založí nový film, vyfotí sám sebe s tou časosběrnou fotografií z minulého svitku, zaklapne foťák, rozmáchne se a hodí ho daleko do mořských vln. A tím to vlastně končí... nebo nekončí? Nekončí, poslední obrázek ukazuje další dítě, které, někde úplně jinde, najde na pláži vyplavený foťák.

Můžete s dětmi mluvit o tom, jak vznikla fotografie, jak se fotky vyvolávají, když fotíme na klasický film a třeba vyhrabat nějaký starý automat, prásknout se přes kapsu a koupit kinofilm a nechat děti, aby vyfotily, co chtějí a vytvořit své speciální retro-album :). Ale taky můžete mluvit o tom, že v moři žijí různí tvorové a že my vlastně houby víme, co se tam v hlubinách vlastně děje. 

Užívejte si léto a až se jednou dostanete k moři, v němž uvidíte malý ostrůvek, zasněte se a uvažujte nad tím, že to možná není obyčejný ostrůvek, ale záda jedné veliké mořské hvězdice.

Název: Flotsam
Autor: David Wiesner

Nakladatelství: Andersen Press Ltd.
R
ok vydání: 2012
ISBN:
9781849394499
 













1 komentář:

  1. Super, že jsem narazila na váš web. Nedávno jsem hledala na internetu, jestli existuje nějaká databáze knih vydávaných v Česku, které jsou cizojazyčné ale zaměřené pro děti. Respektive na mladistvé. Syn má problém s angličtinou, ale přitom hrozně rád čte. Tak jsem mu chtěla sehnat dvojjazyčného Harryho Pottera, ale přijde mi, že to vůbec neexistuje. Ale mám za to, že za mých mladších let, kolem roku 2015, se to prodávalo docela dost. Právě tyhle dvoujazyčné knížky.

    OdpovědětVymazat