úterý 26. května 2020

Kde hledat a nakupovat dětské knihy?



S příspěvkem "Kde hledat a nakupovat dětské knihy" už se dlouho pachtím. Asi nikdy nebude hotový, pořád tam budu něco přidávat a doplňovat. A tak ho publikuji už teď a postupně budu pilovat - tohle bude na věky work in progress.

Český knižní trh je živý organismus. A je to v pravdě velký organismus. A to je paráda. Jak se v něm orientovat? Kde hledat a nakupovat dětské knihy? Každý si najde svou cestu, tahle je moje. :) 


1. Přímo od nakladatele (protože tak jdou moje peníze hned a okamžitě těm, kteří knihu napsali, ilustrovali a přivedli na svět). Tato nakladatelství pravidelně sleduji. Některá z nich jsou maličká nakladatelství, která vydají pár knih ročně, jiná jsou součástí velkých nakladatelských domů. Ne všechno všech potřebuji mít doma, ale od všech už něco krásného v knihovničce máme:

Česká nakladatelství:
Pinkbox - filozofie pro děti

Slovenská nakladatelství:

Pluto books
Slniečkovo

2. V knihkupectví specializovaném na dětskou knihu (protože jsou prostě úžasná):


Dlouhá punčocha (Brno) - kamenné knihkupectví i e-shop  

Zlatá velryba (Olomouc) - kamenné knihkupectví i e-shop 

Malá medvědice (Mikulov)

2veverky (Praha)

Bullerbyn (Tišnov)

Na poličce (Moravský Krumlov)

3. V soukromých knihkupectvích, kde mají rádi dětské knihy (protože chci malá knihkupectví, která umějí vybírat a prodávat dětské knihy podporovat; jsou to centra nejen literatury, ale i kultury obecně). Pro seznam klikněte na SEM - dostanete se do článku, kde jsou má oblíbená knihkupectví a antikvariáty, včetně mapy. Mým oblíbeným tipem jsou malá knihkupectví u galerií a výstavních prostor či malých nakladatelství, kde se většinou objevují i knihy, které nenajdete nikde jinde v běžné nabídce, knihy malých nakladatelů nebo vydané samonákladem, mnohdy i knihy zahraniční - například Xaoxax nebo PageFive v Praze nebo obchody v Národní galerii v Praze, knihkupectví Artmap v Moravské galerii v Brně a také moje milovaná knihkupectví v galerii 8smička v Humpolci a Kafe Jednota v Táboře.

4. Online - ideálně v soukromých e-shopech (protože tomu většinou šéfuje nějaký literární nadšenec, které já miluju z podstaty).
Kromě zmiňovaných e-shopů Dlouhé punčochy a Zlaté velryby a e-shopů jednotlivých malých knihkupectví a antikvariátů je skvělý e-shop (knih nejen o umění) iUmění.

Já osobně raději nenakupuji ve velkých "laciných" e-shopech. Svými nízkými cenami zabíjejí knižní trh a znevýhodňují malé nakladatele. Ale kdo u nich nikdy nenakoupil, ať hodí kamenem... Je to na zvážení každého jednotlivce. ;)

Pro ty, kteří hledají levnější varianty nákupu doporučuji již zmiňované antikvariáty, a to ať už kamenné nebo online. Existují také velice zajímavé online platformy, které nabízejí použité knihy:
Samostatní prodejci jako vy nebo já:

Sdružení několika antikvariátů:
 

Velké online antikvariáty:

Knihobot

Online antikvariát

Reknihy

Antikvariát Fryč

Želví doupě



Dětské časopisy, které stojí za pozornost:

Ahoj divočino!
Ben já a Mína
Kutílek
Makovice
Puntík
Raketa (dle mého soudu nejlepší český dětský časopis současnosti)
Rozmarýnka
Tečka
- případně také slovenská Bublina (ke koupi např. v knihkupectví Zlatá velryba v Olomouci)


Vyhynulé časopisy (stále k sehnání např. v antikvariátech):
Bublifuk
Hrana


Kým se nechat inspirovat:


Knižní festivaly:
Baldur (Brno) - neaktivní
Pro aktuální informace o festivalech klikněte na článek + podcast Mravenčí chůvy ZDE.

Knižní a čtenářské akce, které stojí za to sledovat:
Prečítané leto - tradiční letní akce, kde zažijete úžasnou online vlnu knižní inspirace od července do srpna


Ceny a ocenění (výběr):

ČR
Magnesia Litera
Zlatá stuha
Nejkrásnější kniha

Zahraničí
Mezinárodní festival v Boloni a s ním spojená ocenění
Cena Hanse Christiana Andersena
Caldecottova Medaile

4 komentáře:

  1. K tomuhle Vašemu článku se stále vracím... Je to paráda, klobouk dolů, jak jste to dala dohromady! (ale o tom, kolik peněz mě tenhle Váš článek stál, raději vůbec nepřemýšlím... ;-) :-) Díky za Vaši práci a lásku ke knihám!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Nikolo, moc díky za zprávu! Jsem moc ráda, že jste tu našla inspiraci! :) A věřte mi, taky mě stál strašný prachy :D. Ale já to beru tak, že kniha je investice, nikoliv spotřební zboží, takže se stonásobně vrátí. Mějte se krásně a knihám zdar! :) Krásný zbytek léta! Petra

      Vymazat
  2. S dětskými knihami to podle mě není vůbec jednoduché. Přesvědčila mě o tom brigáda v knihkupectví, kde jsem chvíli dělal. Jsem vystudovaný knihovník, takže do toho mám náhled a existuje jen velmi málo autorů, kteří k dětské literatuře přistupují opravdu citlivě a snaží se dostat trochu pod povrch. Holt druhý Josef Lada se už asi jen tak nenarodí. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Na tohle je podle mě jeden skvělý nástroj, který se jmenuje internet. :-D Tam najdete nejčtenější knihy nejen pro dospělé, ale taky pro děti. No, hlavně tam jsou ale recenze jak od laických čtenářů, tak třeba i od knižních kritiků. Mrkněte třeba na nějaké knižní databáze, dá se tam toho najít poměrně dost. :)

    OdpovědětVymazat