pondělí 13. srpna 2018

O městě a všem, co k němu patří - Spacer



Tuhle knihu jsem koupila náhodou v brněnské Dlouhé punčoše. Měli tam tři, každá měla jinou obálku, ale totožný obsah. Mátlo mě to. Líbilo se mi to. Vybrala jsem si jednu z nich a doufala, že se bude dětem líbit. Líbí.



Hlavně se jim líbí ty dramatičtější pasáže. Třeba, když dítě málem přejede auto a matka lomí rukama, nebo když se dva perou na hřišti. Kniha totiž ukazuje reálný městský život se všemi možnými nástrahami a situacemi, které dnes a denně zažíváme.

Jde o řadu nenavazujících obrázků - obrazů ze života. Autorka Katarzyna Bogucka nahlíží do oken a do pootevřených dveří a zachycuje významné i méně významné chvilky života obyčejných lidí ve městě. Je jako fotograf, kterému se na krku pohupuje foťák a on kráčí ulicemi a občas přístroj zvedne a exponuje.

Ilustrace vypadají tak náhodně a situace v nich zachycené tak pomíjivě... a při tom je jasné, jak moc práce, úvahy o kompozici a smyslu pro detail musela autorka do díla vložit. Čím víc Spacerem listuji, tím víc se mi líbí. Líbí se mi, jak si na nic nehraje, jak vykresluje život reálně, nekašírovaně. Nebojí se zobrazovat náročné situace a nepříjemnosti, věnuje pozornost různým etnikům i náboženským skupinám, zamilovaným, sportovcům, miminům, businessmanům, řidičům i chodcům, postiženým lidem, nemohoucím staříčkům, žebrajícím matkám s dětmi v náručí, ale zároveň zůstává veselá a optimistická, snivá a realistická zároveň.

Je to komplexní obraz života ve městě a moc se mi líbí. Paradoxně, kniha beze slov mi pomáhá nacházet slova pro popis mnoha neobvyklých situací, s nimiž se mé děti setkávají nebo setkávat budou. 

Spacera si můžete koupit zde: https://www.dlouhapuncocha.cz/eshop-spacer.html?slova=spacer

Název: Spacer
Autor: Katarzyna Bogucka
Rok vydání: 2017
Vydavatel: Tako, Polsko
ISBN:
978-83-65480-25-5 














Žádné komentáře:

Okomentovat