úterý 8. listopadu 2016

Antikvariát ve Frýdlantě nad Ostravicí a Ferda Páv



Jedu si na Čeladnou nechat spravit záda. Pojedu přes Frýdlant nad Ostravicí. Proč, když je to vlastně zajížďka? Protože ve Frýdlantě je antikvariát. Nevypadá to na žádný několikapatrový kolos, ale to je vlastně dobře, stihnu se tam totiž dostat jen tak tak, deset minut před zavíračkou. Aspoň nakouknu…

Přímo před obchodem je volné parkovací místo. Šokující. Šokující je taky to, že jsem po cestě sem nezabloudila. Objevování regionu, do něhož jsem se před pár lety přistěhovala, mě stálo už dost na zbůhdarma probenděné naftě. Takže jsem vlastně ušetřila. Jde se nakupovat.
(2002)
(1959)
Obchůdek je maličký. Police s knihami pokrývají více polovinu místnosti, na zbytku se tísní bydlenkovské drobnosti, co člověk nakupuje jen, když zapomněl na něčí narozeniny. Venku je lezavo, ale tady vevnitř je dobře, teplo a vlídno. Paní majitelka se usměje a já jsem jí vděčná, že nevrhne významný pohled na hodinky. Pozdravím a s obligátní větou „Já jen mrknu na dětské knihy,“ nakloním hlavu k levému rameni, s očima už zapíchnutýma do hřbetů knih. Několik hodně barevných titulů je v policích vystaveno jako lákadlo, opírají se zády o ostatní knihy a zcela je zakrývají. S tichou omluvou je všechny odsunu a s napětím čekám, co na mě vykoukne.

Můj oblíbený pštros v nové verzi (2002)
A už je tu. Miluju Christiana Morgernsterna. Jeho básně pro děti skvěle přeložil Josef Hiršal a v roce 2002 vyšly v Baobabu s ilustracemi Petra Šmalce pod názvem Ferda páv a všelijaká zvířata. Krásná kniha, beznadějně vyprodaná. Naštěstí mám známé. Bývalý manžel mé sestřenice mi knihu sehnal někde na bazaru. Opatruji ji jako oko v hlavě. A tady, zastrčené vzadu v polici, nacházím první vydání Morgernsternových básní pro děti z roku 1959, které obsahuje ještě dvě básně navíc! Nádhera! (Jednou z nich jsou čítankově známí Tři vrabčáci.)

Můj oblíbený pštros v původní verzi (1959)
Čmuchám dál. Z polic vytáhnu ještě několik kusů, ale všechno už jsou to tak trochu druhé housle tomu nádhernému Morgernsternovi. Životopis Josefa Lady v salátovém vydání beru ze zvědavosti, Žabákova dobrodružství od Kenetha Grahama je must-have klasika, která nám v knihovně chyběla, sbírka exotických indických pohádek, a naprostá střela naslepo Medvědice od zlatého močálu, kterou kupuji jen díky své slabosti pro severské autory dětských knih. 

Odjíždím v povznesené náladě. Nic člověka nepotěší tak, jako nečekaně odhalený poklad za pár kaček.

Název: Ferda Páv a všelijaká zvířata pro kluky i děvčata
Autor:
Christian Morgernstern
Překlad: Josef Hiršal
Ilustrace: Vladimír Hlavatý
Rok vydání: česky 1959
Vydavatel: Státní nakladatelství dětské knihy

 
Název: Ferda Páv a všelijaká zvířata
Autor:
Christian Morgernstern
Překlad: Josef Hiršal
Ilustrace: Petr Šmalec
Rok vydání: česky 2002
Vydavatel: Baobab

ISBN:
80-902916-3-5
(2002)

(2002)

(1959)

(1959)

(1959)

První básnička, která chybí v nové verzi (1959)

Druhá básnička, která chybí v nové verzi (1959)









7 komentářů:

  1. Moc krásné úlovky! Moc děkuji za další článek, už jsem se nemohla dočkat na další příspěvek:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky! Omlouvám se za prodlevu - měli jsme tu napilno. Dvojčata první narozeniny, jedno z dvojčat setkání s krbem (naštěstí už vše ok) :)... Ale už se mi tu ta blogová témata řadí do fronty. Přišly další anglické knihy, nakoukla jsem do dalších antikvariátů. Mějte se prima a díky za přízeň! petra

      Vymazat
  2. Taky jsem si oblíbila tento blog:) Už se moc těším na anglické knížky:) Marně sháním za rozumnou cenu knihu Malované počasí od O. Sekory, tak kdybys ji někde viděla, mohla bys mi dát prosím vědět? Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasan, pokud někde vykoukne, napíšu Vám tady do téhle konverzace. :) Mějte se prima a ještě jednou díky! :)

      Vymazat
    2. Tak, Jani, už je to vážně dávno, co jsme si tu psaly. Ale já na Vás pořád myslím! Malované počasí jsem minulý týden viděla v antikvariátě ve Spálené v Praze za 150 Kč. V nádherném stavu, ani ohnutý rožek! V nabídce na internetu ho mají jako prodané, ale bylo v polici, tak pokud nejste z Prahy, zkuste tam brnknout, třeba vám ho pošlou. :) Zatím se mějte prima! Petra

      Vymazat
  3. Zdravím Vás a velmi Vám děkuji za malou zmínku o mém antikvariátu, mém malém knižním království v městečku pod horami, ve Frýdlantě nad Ostravicí jež je zván Bránou Beskyd. Jsem moc ráda, že se Vám u mě líbilo a těší mě, že jste v mém obchůdku našla svoje poklady. Přeji Vám jen krásné dny - Dana - provozovatelka obchůdku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, paní Dano, moc děkuji za zprávu! Obchůdek máte moc hezký a knihy zajímavé! Určitě se zase zastavím! Krásný den přeji! Petra

      Vymazat